سیدقاسم علوی؛ نادی علیزاده؛ فرانک پایدار
چکیده
هدف از این تحقیق تعیین تأثیر عاملهای مختلف مهارتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات بر خلاقیت نوآورانه و تعیین تأثیر هوش تجاری بهعنوان متغیر میانجی بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان دانشگاه فنیوحرفهای استان مازندران در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 14888 نفر بوده که از آموزش کل هر دانشگاه در سال تحصیلی 99-98 درخواست و اعلام ...
بیشتر
هدف از این تحقیق تعیین تأثیر عاملهای مختلف مهارتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات بر خلاقیت نوآورانه و تعیین تأثیر هوش تجاری بهعنوان متغیر میانجی بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان دانشگاه فنیوحرفهای استان مازندران در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 14888 نفر بوده که از آموزش کل هر دانشگاه در سال تحصیلی 99-98 درخواست و اعلام گردید. نمونه آماری تحقیق با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 376 نفر انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه استاندارد فناوری اطلاعات و ارتباطات (محمودی،1392) که دارای 66 گویه و در هفت بعد است و پرسشنامه هوش تجاری (Prvvych et al., 2012) که دارای 31 گویه است و پرسشنامه خلاقیت نوآورانه (Del Elo & Houghton, 2008) که شامل سه بعد و 17 گویه تدوین گردید، استفاده شد. پایایی پرسشنامهها با استفاده از آلفای کرونباخ مهارتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات (963/0)، خلاقیت نوآورانه (933/0)، هوش تجاری (839/0) به دست آمد. نتایج تحقیق نشان داد هوش تجاری ارتباط بین مهارتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و خلاقیت نوآورانه را میانجیگری مینماید. عوامل (فردی، نگرشی، آموزشی، فنی، اقتصادی، محیطی و انسانی) بر خلاقیت نوآورانه با توجه به نقش میانجی هوش تجاری دانشجویان دانشگاههای فنیوحرفهای استان مازندران تأثیر دارد.